زیان های گاز فریون
چت روم
درباره ما


سبحان بدیعی
با سلام.به وبسایت خودتون خوش اومدین.بنده سبحان بدیعی هنرجوی سال دوم رشته کامپیوتر هستم و در هنرستان حرفه ای ((عسگری))استان آذربایجان غربی در حال تحصیل ام و همواره سعی میکنم که این سایت رو به آخرین مطالب علمی دنیا آپدیت کنم و بیشتر مطالب در علوم سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر متمرکز بشه.ممنونم واسه حمایت های تمام عزیزان از جمله دبیران هنرستان، هم کلاسی ها و شما وبگردان محترم. Hey. Welcome to your website. Servant Sobhan badie second-year student in the School of Computer Science and am a professional ((Askari)) West Azarbaijan studying and I always try to update this website with the latest scientific world. and most of the content was focused on hardware and software. thank you for all the support for my loved ones, including school teachers, classmates and respected your browser.
ايميل : ss.badie@gmail.com


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 897
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 899
بازدید ماه : 1182
بازدید کل : 132115
تعداد مطالب : 378
تعداد نظرات : 2971
تعداد آنلاین : 1



  • تاريخ ارسال : یک شنبه 17 دی 1391, 10:40
  • دسته بندي : <-CategoryName->
  • نويسنده : سبحان بدیعی

 

 

" به نام خدایی که پاک است و پاکان را دوست دارد "  

 

 

 

*فریون ها چگونه موادی هستند؟

 

 

 

 

 

کلروفلوئوروکربن ((Chlorofluorocarbons (CFC) موادی شیمیایی هستند که در تهویه و در چرخه‌های انتقال حرارت به عنوان مادهٔ واسط کاربرد وسیعی دارند. از کلروفلوئورکربن ها به عنوان گاز یخچال نیز استفاده میشود.cfc ها باعث نابودی لایه ی اوزون نیز شده اند. مشهورترین فلوئورکربنها cfc11و cfc12 هستند.

CFC ها موادی هستند که صدها مصرف گوناگون دارند. زیرا آنها تقریبا غیر سمی و مقاوم در برابر شعله بوده ، براحتی تجزیه نمی‌شوند. به خاطر چنین پایداری ، آنها تا 150 سال باقی خواهند ماند. گازهای CFC به آرامی تا ارتفاعات 40 کیلومتری صعود کرده و در آنجا تحت نیروی عظیم تشعشعات ماورای بنفش خورشید شکسته شده ، عنصر شیمیایی

کلر

 

را آزاد می‌کنند.

بعد از آزادی هر اتم کلر قبل از برگشت به زمین که سالها طول می‌کشد، حدود صد هزار

مولکول

 

اوزون را از بین می‌برد. سه و شاید پنج درصد لایه ازن در سطح جهان تاکنون توسط گازهای CFC تخریب شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*زیانهای گاز فریون

 

 

 

 

 

لایه ازن در استراتوسفر زمین که انسان را از خطرات ناشی از تابش تشعشات فرابنفش خورشید مصون می‌دارد، بوسیله مواد شیمیایی ساخته دست بشر سریعتر از آنچه که دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند، در حال نابودی است. بنابراین ، خطر در انتظار آینده‌ بشر نیست، بلکه هم‌اکنون در حال وقوع است. پژوهشهای انجام شده در اتمسفر ، ‌وجود غلظت های بسیار زیادی از منو اکسید کربن (CO) را تایید کرده است. این ماده شیمیایی ، یک محصول فرعی کلروفلوئوروکربن‌ها         ( فرئون ها = CFCS ) است که مهمترین عامل تخریب ازن شناخته شده است. فرئون ها در یخچال ها ، ‌دستگاه های تهویه هوا ، به ‌عنوان حلالهای تمیز کننده در کارخانجات و به‌عنوان مواد پُف‌کننده در تولید نوعی اسفنج پلاستیکی بکار میروند. گاز حیات بخشی ( ازن )‌که از بین می‌رود،‌ شکلی از اکسیژن است که مولکولهای آن به جای دو اتم معمولی دارای سه اتم اکسیژن است. ‌این ساختمان ساده ازن قادر است اشعه ماورای بنفش را جذب کرده و اثرات منفی آن بر روی انسان را زایل سازد. این اشعه علاوه بر تاثیر بر عدسی‌های چشم ،‌ موجب تغییر در DNA و نهایتاً سرطانهای پوستی میشود. ثابت شده است که به ازای 10 درصد کاهش در ازن موجود، 26 درصد به سرطانهای پوستی افزوده می‌شود. گفته می‌شود با تخریب لایه ازن ،‌ تغییر آب و هوایی در کره زمین اجتناب ناپذیر است. آنچه که دانشمندان را به وحشت انداخته است، ‌این حقیقت است که فرئون ها تا دهها سال پس از ورود به فضا ، در اتمسفر باقی می‌مانند، لذا اگر امروز تولید فرئونها متوقف گردد، میزان کلر استراتوسفر همچنان در حال افزایش خواهد بود و حداقل تا یک قرن به مقدار طبیعی بر نخواهد گشت. اگر لحظه ای به میلیونها یخچال و تهویه هوا ،‌ کوهی از اسفنج ، بالش و لایی مبلمان و تار و پود قالی ، ‌رودخانه ای از حلالهای صنعتی و مواد پاک کننده که همگی حاوی ماده خنک کننده فرئون هستند،‌ فکر کنید، مطمئناً عمق فاجعه را بیشتر حس خواهید کرد. اما آنچه که بنظر می‌رسد این است که کشورهای صنعتی و تولید کننده فرئونها باید به فکر ابداع سیستم‌های بازیابی مجدد مواد مورد استفاده کنونی باشند و هزینه زیادی را در این مورد متقبل شوند. البته باید خاطر نشان کرد که مصرف فرئون‌ها در کشورهای عضو پروتکل مونترال بشدت کاهش یافته است. برخی گازهای مبرّد ، دارای کمی فرئون هستند که با قانون آمریکا به‌تدریج آنها هم در سالهای آتی بطور تجارتی تولید نخواهند شد. اما سرد کننده‌های دیگری به جای آن طراحی کرده‌اند که با حرف انگلیسی R به همراه یک عدد نامگذاری شده که هر یک فرمول‌های مختلفی دارد و در جاهای مختلف کاربرد دارد سرد کننده‌ها در هواپیما با سرد کننده کولر گازی منزل یکی نیست.

 

 

*امروزه بجای گاز فریون در یخچال از چه موادی استفاده می کنند؟

 

 

 

 

 

آژانس حفاظت محیطی EPA قوانینی برای حفاظت از محیط زیست وضع نموده است. این آژانس 5 دسته گاز را برای جایگزینی CFC ها یا همان ترکیب R  ها معرفی نموده است:

 

 

 

1) هیدروفلوروکربنها- HFCs                                                         2) پرفلوروکربنها PFCs

 

3) هیدروکربنها HCs مانند پروپان و پروپن                                      4) گازهای معمول شیمیایی مانند NH3 و Cl2

 

5) گازهای بی اثر اتمسفری از جمله CO2 و بخار آب

 

 

 

 

گاز هایی که اکنون جایگزین فرئون ها هستند تلفیقی از سه گروه فوق است. البته برخی دارای کمی فرئون هستند و کمی به ازن صدمه می زنند و به اصطلاح low ozone depletion  هستند که با قانون آمریکا به تدریج آنها هم در سال های آتی به طور تجارتی تولید نخواهند شد . اما سرد کننده هایی که اکنون به جای فرئون ها طراحی شده اند با حرف انگلیسی R به همراه یک عدد نامگذاری شده که هر یک فرمول های مختلفی دارد و بر خلاف CFC ها هر یک در جای خاصی کاربرد دارد. به عنوان مثال سرد کننده کولر گازی منزل و سرد کننده هواپیما یکی نیست .

 

 

 

 

 

 


 

 

به عنوان مثال R-404 شامل {44% CF3CHF2 }، { 52%  { CF3CH3 و {4% {CH2FCF3 می باشد.

 

تترا فلوئور و اتان یا HFC-134a, CH2 FCF3 یکی دیگر از مواد جایگزین CFC ها می باشد.

 

 

 

 

*پیمان کاهش گازهای گلخانه ای

 

 

 

 

در سال 1977 در شهر کیوتو ژاپن توافقنامه ای در رابطه با کاهش گازهای مضر گلخانه ای که باعث تخریب لایه اوزون و گرم شدن زمین می شوند،  از جمله فریون یا cfc به امضا رسیده است.  این پیمان که پیمان‌نامهٔ ریو را تکمیل و ترمیم می‌کند در چارچوب

سازمان ملل متّحد

 

شکل گرفت. طی سالهای اخیر با افزایش گازهای گلخانه‌ای نظیر متان، دی اکسید کربن، بخار آب و اکسید نیتروژن در جو زمین، دمای کره در حال افزایش می‌باشد که این امر باعث ایجاد تغییرات ناخوشایند در محیط زیست خواهد شد. از این رو در سال ۱۹۹۷ طی پیمانی معروف به کیوتو کشورهای صنعتی متعهد شدند که ظرف ده سال آینده میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را ۵٪ کاهش دهند و به کشورهای در حال توسعه کمک‌های مالی برای افزایش ضریب نفوذ استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر نظیر انرژی خورشیدی و بادی، اعطا نمایند. البته CFC که از گازهای صنعتی می‌باشد نیز از جمله گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود، این گاز در گذشته بطور وسیع در کندانسور های یخچال و بمنظور خنک کردن درون یخچال بکار می‌رفت، اما امروزه به دلیل ایجاد اثر گلخانه‌ای، استفاده از آن در بسیاری از کشورها ممنوع شده‌است.

 

 

 

عنوان تحقیق : دانستنیهایی درباره گاز فریون

 

 

تهیه و تنظیم : علی نعمتی

 

 


 



نظرات شما عزیزان:

alireza
ساعت10:50---17 دی 1391
دانستنیهاتون عالیه به وب ماهم سر بزنین

tofany ha .blig


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: فریون, گاز, گاز فریون,
تبليغات