اهمیت برنامه ریزی تحصیلی
چت روم
درباره ما


سبحان بدیعی
با سلام.به وبسایت خودتون خوش اومدین.بنده سبحان بدیعی هنرجوی سال دوم رشته کامپیوتر هستم و در هنرستان حرفه ای ((عسگری))استان آذربایجان غربی در حال تحصیل ام و همواره سعی میکنم که این سایت رو به آخرین مطالب علمی دنیا آپدیت کنم و بیشتر مطالب در علوم سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر متمرکز بشه.ممنونم واسه حمایت های تمام عزیزان از جمله دبیران هنرستان، هم کلاسی ها و شما وبگردان محترم. Hey. Welcome to your website. Servant Sobhan badie second-year student in the School of Computer Science and am a professional ((Askari)) West Azarbaijan studying and I always try to update this website with the latest scientific world. and most of the content was focused on hardware and software. thank you for all the support for my loved ones, including school teachers, classmates and respected your browser.
ايميل : ss.badie@gmail.com


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 305
بازدید کل : 131238
تعداد مطالب : 378
تعداد نظرات : 2971
تعداد آنلاین : 1



  • تاريخ ارسال : دو شنبه 9 بهمن 1391, 12:52
  • دسته بندي : <-CategoryName->
  • نويسنده : سبحان بدیعی

امور درسی یکی از مهمترین فعالیتهاست که اهمیت زیادی در سایر جنبه‌های زندگی دارد. بر این اساس انجام این فعالیت مهم به نحو احسن بطوری که نتایج خوب و عالی در بر داشته باشد اهمیت زیادی پیدا می‌کند. هیچ کاری بدون برنامه ریزی فعالیتی کامل نخواهد بود. بویژه مسائل درسی و تحصیلی بیشتری دارند، مدت زمان در آنها مهم است و ... .

فواید برنامه ریزی تحصیلی

به روشن شدن اهداف کمک می‌کند.

زمانی که فرد اقدام به تهیه یک برنامه تحصیلی برای خود می‌کند توجه بیشتری به اهداف برنامه مبذول می‌دارد. و این کمک می‌کند تا شناخت بیشتری از اهداف پیدا کند و آنها را دسته بندی می‌کند. اهداف طولانی مدت و کوتاه مدت را تشخیص دهد و هیچیک را فدای دیگری نکند.

از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند.

همچون سایر امور زندگی مسائل تحصیلی نیز از لحاظ تنظیم وقت و زمان دارای اهمیت هستند. برنامه ریزی به فرد کمک خواهد کرد، استفاده مفیدتری از مدت زمانی اختیار بکند و از اتلاف وقت خود جلوگیری نماید. مسأله وقت در برخی موارد تحصیلی همچون نزدیکی امتحانات و در حین برنامه ریزی برای کنکور اهمیت شایان توجهی دارد. از دست دادن وقت برابر خواهد بود با از دست دادن بسیاری از موفقیتها در آینده.

از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

استفاده از یک برنامه ریزی استاندارد و با اصول صحیح علمی به فرد کمک خواهد کرد انرژی و توان ذهنی خود را بیهوده به هدر ندهد. در این نوع برنامه ریزیهای استاندارد عمدتا روشهای مفیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد که موجب خواهد شد، فرد بیشترین استفاده را از توان ذهنی خود بکند و از اتلاف آن جلوگیری کند. به یک مثال توجه کنید، در برنامه ریزی تحصیلی بر مبنای یافته‌های روانشناسی اصل در نظر گرفته می‌شود، با این محتوا که بعد از مدتی (حدود 45 دقیقه) بعد از شروع مطالعه و یادگیری منحنی یادگیری بسیار پائین می‌آید، بطوری که فرد یادگیری خوبی بعد از این زمان نخواهد داشت، مگر اینکه یک استراحت کوتاهی داشته باشد. با در نظر گرفتن اصولی از این قبیل ، فرد برنامه ریزی تحصیلی خود را طوری انجام می‌دهد تا هر 45 دقیقه یکبار استراحت کوتاهی داشته باشد تا دوباره با تجدید قوای ذهنی شروع به یادگیری نماید.

اصول صحیح برنامه ریزی تحصیلی

اهداف خود را روشن کنید.

برای برنامه ریزی در کلیه امور باید اهداف دقیق و روشنی داشته باشید. این مسأله در برنامه ریزی تحصیلی حائز اهمیت فراوانتری است. برای خود روشن کنید اهداف بلند مدت شما کدامها هستند، اهداف کوتاه مدت کدامها هستند: مثلا:

  • هدف بلند مدت: قبولی در کنکور تجربی دانشگاه سراسری امسال
  • هدف کوتاه مدت: مطالعه فلان دروس در این ماه یا در این هفته

اهداف خود را زمان بندی کنید.

زمان دقیقی برای هر یک از اهداف کوتاه مدت تعیین کنید. مثلا تعیین کنید که مطالعه چه دروسی را در چه مدت زمانی به اتمام خواهید بود.

 

 

مطالعه دروس را به صورت موازی انجام دهید.

برخی افراد از شیوه مطالعه تک درسی استفاده می‌کنند. مثلا یک هفته برای یک درس. این شیوه موجب خستگی ذهنی و کاهش بازده یادگیری در آنها می‌شود. توصیه می‌گردد به جای روش تک درسی از شیوه موازی استفاده کنند. به این ترتیب که دو یا سه درس را برای مدت زمان معین انتخاب کنند و مطالعه کنند. به این ترتیب خواهند توانست از خستگی ذهنی جلوگیری کنند. هر چقدر تنوع در زمان بندی مطالعه این دروس بیشتر باشد به همان اندازه از خستگی ذهنی بیشتر جلوگیری خواهد شد. به برنامه‌های زیر با تنوعهای متفاوت توجه کنید.


مطالعه درس فیزیک ، شیمی ، ادبیات در یک هفته شامل 2 روز اول فیزیک ، 2 روز دوم شیمی ، 2 روز سوم ادبیات ، مطالعه درس فیزیک ، شیمی ، ادبیات در یک هفته شامل صبح ، فیزیک - ظهر ، شیمی - عصر ، ادبیات توجه کنید که برنامه ریزی دوم از لحاظ تنوع مناسبتر است، چون در یک روز 3 درس مورد مطالعه قرار می‌گیرد، در حالیکه در روش اول هر 2 روز یک درس و این احتمال بیشتری دارد که موجب خستگی ذهنی شود.

تناسب میان دروس را رعایت کنید.

در برنامه ریزی برای مطالعه دروس خود تناسب ، مسأله مهمی است. به عبارتی تنوع در انتخاب دروس نیز مهم است، انتخاب درسهای فیزیک ، شیمی ، ریاضی در یک مدت زمان مشترک کارآیی خوبی نخواهد داشت. شیوه مطالعه این دروس به یکدیگر نزدیک است و خستگی بیشتری به همراه خواهد داشت. همه آنها با انواع فرمولها سر و کار دارند و این تداخل مطالب را پیش خواهد آورد. بنابراین بهتر است از چنین ترکیبی استفاده کنید: شیمی ، ادبیات ، فیزیک ، یا اگر از شیوه دروسی استفاده می‌کنید که بهتر نیز هست شیمی و ادبیات - فیزیک و بینش - ریاضی و زیست شناسی.

استراحت را در برنامه ریزی خود فراموش نکنید.

در مطالعه تمام وقت خود مثلا زمانیکه برای کنکور یا برای امتحانات برنامه ریزی می‌کنید علاوه بر استراحتی که هر 45 دقیقه یکبار و به مدت یک ربع برای خود در نظر می‌گیرند، هر چند ساعت یکبار مدت زمان طولانیتری برای استراحت مثلا نیم ساعت تا 45 دقیقه در نظر بگیرید و استراحت طولانیتری برای پایان هر مقطع زمانی (مثلا یک هفته ، یک ماه) و شروع مقطع در نظر داشته باشید.

به عنوان مثال دانش آموزی که برای یک هفته خود مطالعه درس شیمی و ادبیات را انتخاب کرده است، بطوری که هر روز صبح شیمی و هر بعد از ظهر به مطالعه ادبیات می‌پردازد. در فاصله هر 45 دقیقه مطالعه ، یک ربع استراحت می‌کند و هر 3 چهل و پنج دقیقه یک استراحت 45 دقیقه‌ای برای خود دارد. در پایان هفته که بعد از ظهر جمعه را در نظر گرفته است بطور کامل به استراحت می پردازد تا هفته بعد را برای مطالعه
فیزیک و زیست شناسی در نظر گرفته است با انرژی بیشتری شروع کند.

برنامه ریزی برای طول سال تحصیلی

برنامه ریزی برای طول سال تحصیلی اندک تفاوتهایی با سایر برنامه ریزیهای تحصیلی مثلا آمادگی برای کنکور دارد. به این صورت که اهداف شما با اهداف مدرسه در هم می‌آمیزد و شما برای برنامه ریزی درسی خود تا حدی از برنامه ریزی مدرسه تبعیت می‌کنید. با اینحال شما در کنار اهداف برنامه ریزی شده مدارس که برای شما تعیین می‌کند در چه روزی به مطالعه کدام دروس بپردازید، اهداف خود را در راستای همان دروس تنظیم کنید و سایر اصول برنامه ریزی را نیز رعایت کنید.

آموزش تکنیک های تست زنی در منزل ودر جلسه آزمون

بعد از اين که دروس مطالعه شد ، حال نوبت به بررسي ياد گرفته ها و آزمون مي رسد  .هدف از حل تست در مقاطع مختلف متفاوت است:

1- تستي كه همراه درس حل مي شود

به منظوريادگيري دقيق مطلب مي باشد . در اين مرحله زمان زياد مهم نيست و تعداد تستي كه در اين مرحله حل مي شود كم است.(تست طبقه بندي شده و موضوعي که بصورت تشریحی حل می شود).


2- تستي كه بعد از اتمام يك مطلب حل مي شود

 به منظور رفع اشكال و بر طرف كردن نكات مبهم (تسلط بر دروس)مي باشد . در اين مرحله تعدادتست بيشتر از مرحله قبل مي باشد و مي توان در اين مرحله تست زني را با زمان انجام داد.اين تست زني بايد يكي دو روز بعد از مطالعه انجام شود(دروس عمومي و اختصاصي متفاوت است)


3- تستي كه بعد از اتمام درس حل مي شود

 به منظور جمع بندي مطالب و افزايش سرعت است پس حتما  با زمان انجام گيرد

( تست جامع از تمام مطالبي كه تا به حال مطالعه شده)

تست زنی در منزل

 1- تست زنی در منزل  در درو.س عمومی  نبايد بلافاصله پس از مطالعه درس باشد.

  يعني پس از اينکه يک موضوع مطالعه شد ومسائل تشريحي حل شد حداقل يک روز بعد اقدام به حل تست نمائيد.

2-  در حل تست ابتدا مشخص کنيد چند تست مي خواهيد حل کنيد پس با يک نظم شروع به حل تست نمائيد نه به ترتيب و يا شماره تست( ابتدا تستهای تیپیک را حل کنید)

 3- در منزل براي حل تست ابتدا تمام قدرت و وقت خود را صرف حل تست هاي دانشگاه سراسري و آزاد نمائيد و سپس به تست هاي تاليفي بپردازيد ( ملاک ما براي تست خوب استاندارد بودن آن است نه سختي يا پر نکته بودن آن )

 4- در حل تست در منزل قبل از توجه به تعداد تست هاي حل شده به كيفيت آن توجه نماييد( حل 10 تست با تفكر روي آنها بهتر از حل 200 تست با سرعت ودر شرايط آزمون مي باشد)

 5- نسبت بين مطالعه و تست زني ابتدای سال  به صورت 20% تست و 80% مطالعه مي باشد و با نزذيك شدن به كنكور اين نسبت جابه جا مي شود

 7- در حل تست، نگراني از بابت تعداد تست درست حل شده نداشته باشيد

8- تا زماني که در يک درس مطالعه کافي نداريد سراغ تست زدن نرويد . ( مطالعه کتاب در سي -  جزوه ذبیر کتب کمک درسي و حل تمرينات تشريحي )

 9- در هر نوبت حل تست ، تعداد تست ها دقيقاً برابر تعداد تست در آزمون باشد يعني اگر مثلاً تست شيمي حل مي کنيد با توجه به اينکه تعداد تست شيمي در آزمون براي رشته رياضي 30 عدد است تست ها رابه دسته هاي 30 تايي تقسيم کنيد و سپس هر قسمت را حل کرده وپس از چک کردن آن به سراغ قسمت بعد برويد ( در منزل )

10- مطالعه فشرده و عجولانه قدرت تمركز را كم نموده و مطمئنا مطالعه ناقص خواهد بود. مطالعه ناقص باعث ايجاد نگراني و استرس مي شود.

 

تابستان قبل از پيش‌دانشگاهي- اگر ضعف بخصوصي در درس خاصي داريد نيرو روي آن درس بگذاريد درسي را كه مي‌خوانيد حتماُ تمام كنيد.- ترجيحاً در كلاس استفاده كنيد و از معلم خصوصي استفاده نكنيد.- پايان تابستان حتماً نمره خوب بياوريد.- حتماً امتحان گرفته شود.- تابستان فرصت ارزشمندي است آن را از دست ندهيد با برنامه‌ريزي و شركت در كلاسهاي مورد نياز برنامه‌جدي خود را شروع كنيد. 

از مهرماه تا نوروز

برنامه ريزي هفتگي1- برنامه‌ريزي براي دروس پيش‌دانشگاهي مطابق برنامه دبيرستان
2- برنامه‌ريزي براي دروس سالهاي قبل نيز بايد انجام گيرد.3- ثبت كارهاي انجام شده بصورت روزانه جهت بررسي هفتگي
4- بررسي هفتگي كارهاي انجام شده مطابق برنامه‌ريزي انجام شده5- براي جمعه‌ها درس مشخص نكنيم (فقط دروس روز شنبه پيش دانشگاهي) و بقيه زمان را براي عقب ماندگي دروس برنامه‌ريزي شده هفتگي6- معمولاً 3/2 براي دروس اختصاي و 3/1 براي دروس عمومي برنامه‌ريزي شود

برنامه‌ريزي روزانه- مطابق برنامه پيش دانشگاهي باشد (اولويت اصلي)- دروس سالهاي قبل از روي برنامه‌ريزي هفتگي باشد- در روز 6 يا 7 جلسه يك ساعت و چهل دقيقه درس بخوانيم و به ازاي هر جلسه 20 دقيقه استراحت كنيم (يا 12 تا 14 جلسه 50 دقيقه‌اي با 10 دقيقه استراحت)- پنج شنبه عصر تعطيل براي تفريح و استراحت- جمعه 2 جلسه كمتر از هر روز عادي
- روزهاي تعطيل ديگر مطابق روزهاي عادي- تعداد جلسات كلاس‌هاي دبيرستان جزو جلسات روزانه محاسبه شود و بقيه جلسات تا  يا 7 جلسه در منزل مطالعه شود.- حداقل يك جلسه در هر روز دروس پايه سالهاي قبل جزء برنامه باشد
چگونگي مطالعات قبل از عيد- تا نوروز حداقل يك دور همه دروس بايد بصورت عميق مطالعه و ياد گرفته شود
- قبل از عيد يادگيري و درك مطلب مهم است و تست اهميت كمتري دارد و بعد از عيد مرور و تست زدن‌هاي عمقي و تعداد زياد
- در اين مرحله تست زدن بعنوان يادگيري است نه بعنوان مهارت و آمادگي - در اين مرحله دروس اختصاصي ساعات بيشتر و دروس عمومي ساعات كمتر و به نسبت 3/2 و 3/1 مي‌تواند مفيد باشد- براي دروس عمومي بيشتر بخوان و كمتر تست بزن و براي دورس اختصاصي خواندن، تمرين، تست با هم مطرح و مهم است، بطور كلي در قبل از عيد عميق خواندن و فهميدن و تشريحي كاركردن مهم است و امتحانات تشريحي مهم تراز آزمون‌هاي تستي است چگونگي مطالعات بعد از عيد- بعد از عيد عمدتاً به مرور درس و تست زدن‌هاي موضوعي و كلي دروس بصورت تك درس و در ماه و هفته آخر تست زدن‌هاي جامع و براي همه دروس مي‌باشد- در اين مرحله تست زدن بعنوان مهارت و سرعت و آمادگي پايه مطرح باشد
- بعد از عيد ساعات مربوط به دروس عمومي بيشتر و در بعضي اوقات برابر دروس اختصاصي مي‌باشد
 

ايام نوروز

- در ايام نوروز 3 يا 4 روز تعطيل كنيد و ترجيحاً به مسافرت برويد (29 اسفند تا سوم فرودين)
- روز 13 فرودين همراه خانواده به دشت و صحرا برويد و استفاده مناسب ببريد- بقيه ايام نوروز فرصت مفيد و ارزشمندي است و بايد حداكثر استفاده را براي درس خواندن بگذاريد عدم استفاده از اين فرصت باعث عقب ماندگي شما از رقبا مي‌شود
 

در ماه آخر چگونه درس بخوانيم

نكات كلي :- مرور جامع همه دروس مهم است تأكيد مي‌گردد همه دروس- سراغ يادگيري مطالب جديد نرويد، مطالب يادگرفته شده را طوري تمرين كنيد كه كاربردي شده و تبديل به مهارت شود- كلاس‌هاي يادگيري تعطيل شوند
- ساعت خواب و بيدار شدن را مطابق كنكور (10 شب تا 6 صبح) عادت دهيد - ساعات درس خواندن را افزايش ندهيد بلكه اگر ممكن بود حتي مقداري كم كنيد - فقط منابع و جزواتي كه خوانده‌ايد دوره كنيد و از منبع جديد استفاده نكنيد- حافظه بيناي (آنجه قبلا ديده‌ايد) و حافظه شنوايي (آنچه قبلاً شنيده‌ايد) بايد مرور شود نه چيز جديد- مرور نه خيلي ريز و وسواسي و نه خيلي سرسري باشد
- مرور خلاصه‌ها و نكات استخراج شده توسط شما مهم است- مرور بخشهايي كه زير آن خط كشده‌ايد مهم است
 

برنامه‌ريزي هفته اول ماه آخر قبل از كنكور سراسري- براساس دروس روزها را تقسيم كنيد و در هر مبحث تست‌هاي آنها را بويژه آنهائيكه غلط زده‌ايد و يا نزده بوديد مجدد بزنيد- روش اول براساس سالهاي دبيرستان- روش دوم براساس دروس
برنامه ريزي هفته آخر قبل از كنكور سراسري- به تمام سوالات يك سال آزمون سراسري در يك نوبت پاسخ دهيد
- از صبح ساعت 8 مطابق زمان‌بندي كنكور انجام دهيد و سپس غلط‌ها را مرور و بررسي كنيد و بعد از ظهر زياد به خود فشارنياوريد و براي روز بعد آماده باشيد - سوال كنكور دانشگاه آزاد اسلامي را براي فاصله زمان بين آن در كنكور قرار دهيد و آن را با كنكور سراسري مخلوط نكنيد
 

برنامه‌ريزي روز آخر- 5/1 روز آخر را فقط استراحت و تفريح - مواظب خوراك و حوادث باشد حجم غذا كم و مقوي- سعي كنيد با افرادي كه كنكور ندارند و با افراد خانواد باشيد تا اظطراب آنها به شما منتقل نشود - حوزه امتحاني خود را شناسايي كنيد
- صبح با صداي زنگ بيدار نشويد به افراد خانواده بسپاريد كه شما را بيدار كنند مطمئن باشيد آنها به موقع شما را بيدار مي‌كنند با آرامش و بدن نگراني از بيدار شدن بخوابيد- صبحانه حتماً مقداري مواد قندي مثل مربا، كره، عسل بخوريد- اگر شير سيستم گوارش شما را بر هم مي‌زند نخوريد- زمان حركت را طوري تنظيم كنيد كه ترافيك و تصادف احتمالي باعث تأخير نشود
- پيداه روي سريع قبل از آزمون (نه به اندازه‌اي كه خسته شويد) باع

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تبليغات