اعتياد بلاي خانمانسوز
چت روم
درباره ما


سبحان بدیعی
با سلام.به وبسایت خودتون خوش اومدین.بنده سبحان بدیعی هنرجوی سال دوم رشته کامپیوتر هستم و در هنرستان حرفه ای ((عسگری))استان آذربایجان غربی در حال تحصیل ام و همواره سعی میکنم که این سایت رو به آخرین مطالب علمی دنیا آپدیت کنم و بیشتر مطالب در علوم سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر متمرکز بشه.ممنونم واسه حمایت های تمام عزیزان از جمله دبیران هنرستان، هم کلاسی ها و شما وبگردان محترم. Hey. Welcome to your website. Servant Sobhan badie second-year student in the School of Computer Science and am a professional ((Askari)) West Azarbaijan studying and I always try to update this website with the latest scientific world. and most of the content was focused on hardware and software. thank you for all the support for my loved ones, including school teachers, classmates and respected your browser.
ايميل : ss.badie@gmail.com


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 702
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 704
بازدید ماه : 987
بازدید کل : 131920
تعداد مطالب : 378
تعداد نظرات : 2971
تعداد آنلاین : 1



  • تاريخ ارسال : دو شنبه 9 بهمن 1391, 12:46
  • دسته بندي : <-CategoryName->
  • نويسنده : سبحان بدیعی

بيابان را نظاره كنيم كه چگونه آرام و صبور ما را به استقامت و پايداري مي خواند .

به آسمان بنگريم كه همواره سرچشمه رحمت است آنگاه كه صاف است انوار طلايي اش را و زماني كه گرفته است قطره هاي حيات را هديه مي كند . همه چيز زيباست ! هرچه زيبايي است و تجلي گاه اين همه زيبا من و تو هستيم پس شاكر باشيم واين همه نعمت را پاس بداريم .
مبادا غفلت كنيم ، مبادا نشانه هاي عشق را نبينيم. مبادا چشم هايمان را ببنديم و حقيقت را به بوته فراموشي بسپاريم و سردي مرگ را به گرماي زندگي ترجيح دهيم. مبادا به دنبال سراب باشيم كه اگر چنين شود بازگشت سخت وتوان فرسا خواهد بود اميد را ، عشق را، عاطفه را در وجودمان شعله ور سازيم ودر نورپاكي غوطه ورشويم.
اوج و عروج را هرگز از ياد نبريم و بدانيم تا زماني كه آگاه، هوشيار و بيدار ، با اراده ، قاطع و فرزانه باشيم ، كمتر اسير دانه ها و دامها مي شويم!
 
تعاريف و مفاهيم
اعتياد : يعني وابستگي به مواد.
مواد اعتياد آور : شامل همه مواردي كه روي مغز تاثير گذاشته و باعث هيجان ، عصبانيت ، افسردگي ، رفتار غير طبيعي ، و يا گيجي مي شوند و مصرف مكرر آن وابستگي ايجاد مي نمايد.
وابستگي : يعني تمايل شديد فرد به ادامه مصرف يك ماده.
سوء مصرف : بدين معناست كه اگر چه فرد نسبت به مواد اعتياد ندارد ولي آن را مصرف مي كند و در مقايسه با وابستگي حالات خفيف تري را نشان ميدهد اين امر منجر به بروز مشكلات قانوني ، اجتماعي ، و يا ارتباطي شده و فرد را از انجام وظايفش باز مي دارد.
دوره نوجواني : به دوره اي اطلاق مي گردد كه فرد از حالت سكون قبلي خارج شده و پا به دنياي تحول مي گذارد ، نوجواني محدوده سني ١١ تا ٢٠ سال را در بر مي گيرد كه خود به سه دوره تقسيم مي شود اوايل دوره نوجواني (‌١١تا ١٤ سالگي ) اواسط دوره نوجواني ( ١٤ تا ١٧ سالگي ) و اواخر دوره نوجواني (١٧ تا ٢٠ سالگي ) .
 
علل و عوال گرايش به اعتياد در نوجوانان و جوانان
الف ) خصوصيات شخصي
١- اعتماد به نفس پايين : برخي از نوجوانان عليرقم داشتن استعداد و توانمندي نگرش منفي به خود داشته ، خود را بي ارزش مي كند و در اكثر موارد احساس شكست و ناكامي نموده به جاي حل مشكل خود را سرزنش مي نمايد .
٢- عدم ابراز وجود : برخي از نوجوانان و جوانان قادر به اظهار نظر و ابراز توانمندي هاي خود نمي باشند آنها در برخورد با محيط به صورت غير فعال رفتار مي كنند ، قادر به بيان افكار ، نظرات و پيشنهادات خود نمي باشند ودر برابر خواسته هاي غير منطقي ديگران نمي توانند مخالفتي از خود نشان دهند ، عدم توانايي نه گفتن نمونه اي از اين موارد مي باشد.
٣- عدم توانايي نه گفتن در مقابل فشار همسالان و دوستان : گاهي ما قدرت نه گفتن در مقابل پشنهادات غير منطقي ديگران را نداريم و فكر مي كنيم اگر به آنها نه بگوييم نشانه ضعف ماست و درجمع آنان پذيرفته نخواهيم شد و تصور مي كنيم هميشه بايد مورد تاييد ديگران باشيم و اگر غير از اين باشد فاجعه آميز خواهد بود بنابراين با اين طرز تفكر و خواسته هاي غير منطقي آنان تن در مي دهيم .
٤- تزلزل در تصميم گيري : تجزيه و تحليل نادرست موضوعات عدم ارتباط صحيح بين آنها و ترس از عواقب احتمالي مي تواند منجر به تزلزل در تصميم گيري شود .
٥- گوشه گيري و انزوا طلبي : در برخي موارد مشاهده مي شود كه نوجوانان و جوانان از اطرافيان خود دوري كرده و ارتباط بين فردي و اجتماعي كمي دارند به همين دليل ممكن است به مرور منزوي شوند.
٦- نگرش مثبت به مواد : گاهي نواجوانان و جوانان تصور مي كنند كه مصرف مواد مي تواند آنها را در جمع مطرح سازد و به اين ترتيب احساس بزرگي نمايند كه اين تصور اشتباه ممكن است زمينه گرايش به مصرف مواد باشد .
٧- عدم مسئوليت پذيري : جامعه و ارزش هاي آن نقش هاي متفاوتي را به افراد محول نموده ودر مقابل هر نقش مسئوليتي قرار داده ، مانند نقش پدري ، مادري ، فرزندي و اجتماعي ، عدم پذيرش مسئوليتها مي تواند زمينه را براي بروز ناهنجاريها ي فردي ، اجتماعي به وجود آورد .
٨- عدم تحمل ناكامي و شكست : زندگي گاهي همراه با شكست و ناكامي است برخي از ما احساس مي كنيم كه نبايد با ناكامي مواجه شويم و زندگي هميشه بايد بر وفق مراد ما باشد بنابراين به خودمان مي قبولانيم كه هميشه بايد بدون مشكل باشيم لذا بااين طرز تفكر قدرت تحمل شكست را نداريم و به محض روبرو شدن با ناكامي از هم مي پاشيم .
٩- تكانشكري : برخي از ما بنا به خصوصيات شخصيتي كه داريم بدون تفكر و تجزيه و تحليل مسايل به صورت ناگهاني وبر اساس احساسات و هيجانات اقدام به عمل مي كنيم در حالي كه به عواقب نهايي آن كار نمي انديشيم .
١٠- عدم پايبندي مذهبي : نقش اعتقادات ديني در پيشگيري از آسيبها و انحرافات اجتماعي انكار ناپذير است لذا عدم پايبندي به اصول مذهبي مي تواند يكي از علل گرايش به سمت مصرف مواد مخدر باشد.
١١ - باور هاي نادرست در مورد مصرف مواد : برخي از جوانان ونوجوانان به اشتباه تصور مي كنند كه با ديگران فرق دارند و مصرف گاه گاه مواد مخدر برايشان مشكل ايجاد نمي كند در حالي كه بر اساس تحقيقات موجود مشخص شده كه اكثر معتادان اعتياد خود را با مصرف تدريجي وبه اصطلاح تفريحي و گاه به گاه شروع كرده اند.
 
ب) : اختلالات روانپزشكي
١- افسردگي : گاهي در دوره اي از زندگي احساس مي كنيم كه خلقمان تغيير كرده است ، غمگين و پژمرده ايم و نسبت به خود ، جهان و آينده بدبين شده ايم و تمايل نداريم با ديگران ارتباط برقرار كنيم، از زندگي كردن واز همراهي با ديگران لذت نمي بريم و حوصله انجام كارها را نداريم اين حالات باعث آزار و اذيت ما مي شود براي رهايي از اين حالتها به جاي اينكه براي درمان به متخصصان مربوطه مراجعه نماييم مصرف مواد را به غلط به عنوان راهكار انتخاب مي كنيم .
٢- اضطراب : برخي از ما ممكن است بيش از حد دلوا پس ، گوش به زنگ حوادث و نگران آينده باشيم حتي ممكن است علايم جسمي اضطراب ( تپش قلب و.) در ما ظاهر شود اين حالات بسيار ناخوشايند بوده و لازم است با مراجعه به متخصصان نسبت به در مان خود اقدام كنيم .
 
 
 
ج)اختلال شخصيتي
بر خي از افراد طي رشد شخصيتي خود دچار مشكلاتي مي شوند كه باعث بروز صفات ورفتارهاي نابهنجار در آنان مي گردد درچنين مواردي امكان گرايش به انحرافات اجتماعي زياد است . به عنوان مثال افرادي كه مبتلا به اختلال شخصيتي ضد اجتماعي اند قانون گريز بوده و اغلب درگيري قانوني دارند .
د) بيماريهاي جسمي
برخي از بيماريهاي جسمي ( سردرد، كمردرد، ) ماهيتي مزمن داشته ودر دوره اي طولاني از زندگي با فرد همراه مي باشند اين بيماريها ممكن است به درمانهاي رايج مقاوم باشند ما بايد نسبت به اين وضعيت آگاهي داشته واز توسل به روشهاي غير علمي (خود درماني ) پرهيز نماييم.
پيشگيري از اعتياد درنوجوانان و جوانان
پيشگيري به مفهوم رعايت كليه عوامل و اقدامات قبل از بروز هر گونه بيماري يا اختلال مي باشد بنابراين پيشگيري از اعتياد شامل مجموعه فعاليتها مي باشد كه در جهت كاهش عوامل خطر و افزايش عوامل حفاظت كننده اقدام مي كند لذا با توجه به اين كه پيشگيري بهترين انتخاب است به بررسي روشهاي كاربردي به شرح ذيل مي پردازيم :
١- افزايش آگاهي از خطرات مضرات مواد مخدر :
با مطالعه كتابها و مجلات و مقالات مي توانيم اطلاعات مفيدي درباره مواد مخدر ، آثار و عوارض آنها بدست آوريم.
٢- برنامه ريزي مناسب براي اوقات فراغت وتقويت فعاليتهاي جايگزين :
اوقات فراغت زماني كه ما فارغ از برنامه هاي روزمره زندگي هستيم اهداف اصلي در برنامه ريزي اوقات فراغت شامل برنامه هايي براي استراحت و رفع خستگي ، ايجاد امكان و فرصت لازم براي تفريح ،گسترش استعدادهاي فردي و فرهنگي و مشاركت اجتماعي مي باشد بنابراين در اينگونه برنامه ريزيها اهداف ذكر شده بايد مورد توجه قرار گيرد . اوقات فراغت براي نوجوانان و جوانان مي تواند نقش كليدي در به وجود آوردن يا جلوگيري از آسيب را داشته باشد.
٣- مقاومت دربرابر فشار همسالان : نه گفتن را بايد بياموزيم تا بتوانيم در مقابل فشار همسالان با اعتماد به نفس نظرات خود رابيان كنيم.
٤- تقويت مهارتهاي فردي و اجتماعي:
براي برقراري ارتباط با ديگران لازم است با آنها همدلي و هم حسي نموده و اصولي مانند توجه به حقوق ديگران ، مسئوليت پذيري ، انتقاد پذيري و.. را رعايت كنيم .
٥- قويت اعتماد به نفس وداشتن تصور مثبت از خود :
اگر توانمديهاي خودمان را باور داشته باشيم مي توانيم با آرامش كامل و به طور مؤثر با حوادث محيطي مواجهه و مقابله نماييم .
٦- افزايش مهارتهاي زندگي مانند مهارت حل مساله :
در برخورد با مشكل ابتدا بايد با تفكر منطقي موضوع را مورد تجزيه و تحليل قرار داده ، راه حلهاي متفاوتي رادر نظر بگيريم ودر نهايت ، منطقي ترين ، مناسب ترين و ساده ترين راه را انتخاب كنيم .
٧- تقويت مسئوليت پذيري :
بايد در قبال خود وديگران متعهد و مسئوليت پذير بوده وعواقب اعمال خود را به عهده بگيريم.
٨- عدم شركت در مجامع آلوده : (جشنها و ميهماني هاي ناسالم )
٩- عدم ارتباط با افراد معتاد :
يكي از عوامل مهمي كه مي تواند مارا به سمت اعتياد بكشاند معاشرت با افراد معتاد است زيرا آنان دوست دارند مانيز مثل آنها باشيم بنابراين براي سالم ماندن همواره بايد دوستان سالمي داشته باشيم.
خانواده
خانواده كوچكترين واحد اجتماعي است كه اساس تشكيل جامعه وحفظ عواطف انساني را بعهده دارد در خانواده هريك از اعضاءداراي نقش خاص خود بوده ودر عين حال اين نقش ها مكمل يكديگر مي باشند در درون خانواده كه افراد الگوهاي رفتاري ، عاطفي و هيجاني خود رابا ديگر اعضا دادوستد نموده وبه انتقال حالات و نشانه ها و حساسيتهاي خود مي پردازد . از وظايف مهم خانواده برقراي روابط عاطفي بين زن وشوهر و فرزندان مي باشد و به همين دليل فرزنداني كه در خانواده با روابط عاطفي سالم پرورش مي يابند بسيار كمتر دچار آسيب و انحراف مي‌شوند .
١- خانواده پر تنش
تفاوت سليقه بين والدين اغلب باعث درگيري و مجادله شده ودر نهايت فشار رواني فراواني به فرزندان وارد مي كند در اين حالت ممكن است فرزندان براي رهايي از اضطراب و تنش به محيطي خارج از خانواده پناه ببرند وبه اين ترتيب احتمال آسيب يابد.
٢- خانواده تك سرپرست و بي سرپرست
اكثر تحقيقات حاكي از آن است كه آسيبهاي اجتماعي در خانواده هاي تك سرپرست و بي سرپرست بيشتر از خانواده هاي معمولي
مي باشد زيرا در اين خانواده ها نظارت سالم و سازنده يا وجود ندارد و يا بسيار اندك است ودر عين حال روابط عاطفي اعضاي خانواده كم وبيش دچار اختلال شده است طلاق يكي از اين موارد محسوب مي شود بنابراين دختران و پسراني كه والدين خود را در اثر جدايي و طلاق از دست مي دهند بيشتر به بزهكاري و اعمال ناپسند روي مي آورند .
٣- خانواده بد سرپرست :
والدين الگوي فرزندان مي باشند در اكثر تحقيقات مشخص شده است كه فرزندان بسياري از رفتارهاي خوب يا بد خويش را از پداران و مادران خود آموخته اند بي ترديد معتاد بودن يكي از والدين يا هردو اين تصور را در فرزندان به وجود مي آورد كه اعتياد يك عمل عادي بوده و جزئي از روند رشد و بزرگسالي محسوب مي شود در بيشتر خانواده هايي كه يكي از والدين معتاد مي باشند خواه ناخواه آشنايي با استعمال مواد مخدر به آساني صورت گرفته وجو خانواده گرايش به مصرف مواد مخدر را تسهيل مي كند.
٤- خانواده هاي داراي مشكلات ارتباطي :
وجود ارتباط گرم و صميمي در خانواده يكي از بهترين ابزارهاي پيشگيري ازآسيب هاي اجتماعي است ايجاد و برقراري روابط صميمي و سرشار از ثبات و امنيت در خانواده باعث تقويت اعتماد به نفس همراه با احساس تعلق به جمع و نوعدوستي مي شود. در مواردي روابط عاطفي بين اعضاي خانواده سرد و خشك باشد فرزندان احساس تنهايي نموده و براي پر كردن خلاء عاطفي خود به محيط خارج از خانواده پناه مي برند.
٥- خانواده داراي مشكلات تربيتي
روش تربيتي والدين عامل موثري در تكامل و تكوين شخصيت فرزندان است روشهاي تربيتي سختگيرانه ، تحكم آميز و يا سهل انگارانه ، آسيب زابوده و زمينه ساز انحرافات اجتماعي از جمله اعتياد مي باشد .
پيشگيري از اعتياد در خانواده
 
به منظور پيشگيري از گرايش به مصرف سيگار موادمخدر قبل از هر چيز خانواده ها بايد نسبت به موارد ذيل آگاهي كافي داشته باشند:
١- كسب اطلاعات كافي درمورد سيگار،تنباكو وساير موارد سوءمصرف : پدران ومادران بايد درباره موادمخدر رايجي كه ممكن است توسط نوجوانان وجوانان مورد سوءمصرف قرار گيرند اطلاعات كافي داشته باشند آشنايي با نامهاي رايج مواد،روش مصرف،عوارض خوشايند وناخوشايند آنها براي پاسخگويي به پرسش هاي فرزندان ضروري است.
٢- آگاهي از علائم سوءمصرف: آگاهي از اثرات و خصوصيات مواد مخدر ، والدين را قادر مي سازد كه علايم نوشته هاي اوليه سوء مصرف مواد را به سادگي تشخيص دهند. اين نشانه ها عبارتند از : خميازه كشيدن و چرت زدن ، گوشه گيري و انزواطلبي ، ترك دوستان قديم و همنشيني با افرادجديد و مشكوك ، بروز تغييرات ناگهاني درخلق و خوي ، كاهش وزن و تغييررنگ چهره ، بي اعتنايي به سرو وضع و نظافت شخصي و پر حرفي و گفتن مطالب بي‌ربط، فرار از فعاليتهاي بدني ، قفل بودن در اطاق و پنهان كاري ، خارش بدن و صورت به ويژه قرمز شدن چشمها و برافروختگي صورت ، فراموشي ، كم توجهي و اخلال در تمركز ، بروز مشكلات تحصيلي ، كاهش انگيزه ، بي علاقگي به شركت در تفريح و فعاليتهاي خانوادگي ، دروغ گويي ، طولاني شدن زمان ماندن در توالت .
٣- آگاهي از موقعيت هاي زماني و مكاني مخاطره آميز :  پدران و مادران بايد بدانند كه چه فرصت ها و محيط هايي ممكن است براي آشنايي فرزندانشان با مواد مخدر وجود داشته است تنها ماندن در منزل ودر دسترس بودن سيگار و دارو مي تواند باعث تحريك حس كنجكاوي و اقدام سوءمصرف گردد. رفت و آمد به مكانهاي آلوده ، شركت در جشنها و ميهماني هاي مشكوك نيزاز عوامل موثر گرايش جوانان و نوجوانان به مصرف مواد مي باشد.
٤-آگاهي از شيوه ها و مهارتهاي تحكيم روابط خانوادگي : كمك به فرزندان براي شناخت توانايي ودادن نگرش مثبت از خود و تقويت قدرت تصميمگيري از اهم وظايف والدين مي باشد فراهم كردن محيط آرام و خالي از تنش در درون خانواده باعث تحكيم روابط سازنده بين اعضاي خانواده مي شود در چنين محيطي است كه اعتقادات و ارزشهاي استوار و نيرومند در فرزندان پرورش مي يابد . گوش دادن با علاقه و توجه به حرفهاي فرزندان باعث استحكام شخصيت و افزايش مقاومت آنها د ررابطه با اصرار دوستان مبني بر انجام كارهاي ناپسند مي شود.
٥-آگاهي از روشهاي پيشگيري از مصرف مواد مخدر : والدين بايد بكوشند تا الگو و نمونه خوبي براي فرزندان خود باشند .
والدين بايد مقاومت در برابر فشار همسالان را به فرزندان خود بياموزند.
والدين بايد فرزندان را به فعاليتهاي خلاق و شادي بخش تشويق كنند.
والدين بايد نظم و قانون سازنده اي را در خانواده برقرار سازند.
٦-ارتباط والدين يك محله با يكديگر و تشكيل گروه هاي همياري : گروه هاي همباري شامل افراد داوطلبي مي باشند كه اهداف خير خواهانه اي مانند پيشگيري ازاعتياد را دنبال مي كنند . پدران و مادران بايد بدانند كه مراقبت ازفرزندان در برابر مواد مخدر و كنجكاوي نشانه هاي مصرف اين مواد به معني تفتيش و جستجوي مداوم لوازم شخصي فرزندان نيست . توجه و مراقبتي كه از سر محبت ، همدلي و ياري رساني باشد به نقص حقوق انساني فرزندان نمي انجامد اما گاهي شك بيش از اندازه نسبت به نوجوانان آنها را به جاي دور كردن از مواد مخدر بطرف آن سوق مي دهد . واكنشهاي نادرست والدين مانند مضطرب شدن و رفتارهاي خشونت آميز و تهديد به تنبيه و اوضاع را بحراني مي كند ، درخواست راهنمايي از مددكاران ، مشاوران ، روانشناسان و پزشكان مي تواند بسيار كار ساز باشد و در كنار آن بايد براي نزديكتر شدن هر چه بيشتر اعضاي خانواده و ايجاد ياري و همكاري تلاش كرد .
 
عوارض و مضرات استفاده از مواد مخدر :
گرچه بسياري ازافراد معتاد مصرف مواد را به اصطلاع تفريح ، كاهش دردهاي جسمي وناراحتي اعصاب و يا فرار از مشكلات زندگي شروع مي كنند ولي مصرف مكرر اين مواد ، خود موجب بيماريهاي مختلف جسمي، بروز ناراحتي هاي رواني يا افزايش ناراحتي هاي قلبي مي شود همچنين مصرف مواد ، از يك طرف باعث بروز مشكلات جديدي مانندمشكلات مالي ، شغلي و اختلالات خانوادگي شده و از طرف ديگر با تاثير سوء بر مغز و روان توانايي فرد را براي فكر كردن ، تصميم گرفتن و فعاليت براي مقابله با مشكلات قبلي و جديدكاهش مي دهد .
١- عوارض اعتياد بر سلامت فرد
از دست دادن زيبايي ، كاهش ميل جنسي ، سوءتغذيه و كاهش وزن ، تيره شدن رنگ پوست ، افسردگي، از بين رفتن سلولهاي مغزي و كوچك شدن مغز ، بيماريهاي قلبي و ريوي ، اختلال رواني شديد و پايدار ، اختلال خواب ، مسموميت و مرگ.
٢- عوارض خانوادگي اعتياد
مصرف مواد نه تنها به فرد مصرف كننده بلكه هر كس كه بااو در تماس باشد آسيب مي رساند . مشكلات رفتاري و رواني فرد معتاد نياز او به مصرف مداوم مواد و بي تفاوتي اش نسبت به اعضاي خانواده موجب بروز مشكلات گوناگون خانوادگي مي شود برخي از اين عوارض عبارتند از : بروز مشكلات تحصيلي و شغلي ، از دست دادن اعتبار در خانواده ، خشونت در خانواده نظير آزار همسر و فرزندان ، طلاق و جدايي ، كاهش درآمد وفقر ، محدود شدن معاشرت سالم خانوادگي با ديگران ، عدم رسيدگي به مسايل مربوط به ساير اعضاي خانواده ، بي كفايتي در انجام وظايف خانوادگي.
٣-عوارض شغلي اعتياد
افت اعتبار فردي ،از دست دادن آينده شغلي ، اخراج وبيكاري ، كاهش كارايي ، سوانح و حوادث حين كار.
٤- عوارض اقتصادي ، اجتماعي اعتياد
ضعف پايبندي به اصول اخلاقي و مذهبي ، افزايش انواع جرايم مثل سرقت و ، افزايش مشاغل كاذب و بيكاري ، بي خانماني و فقر،. صرف هزينه براي مراقبتهاي بهداشتي مراكز درمان معتادان ، صرف هزينه هاي كلان ديگر.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تبليغات